W jakim tempie należy się odchudzać?

Szybka utraty masy ciała to bardzo kusząca perspektywa, jednak jeśli będzie ona postępować zbyt szybko, może to zagrozić naszemu zdrowiu i spowodować efekt jo-jo. Jeśli chcemy, by odchudzanie było bezpieczne, musimy być systematyczny i cierpliwi. Nierealne cele i stawianie sobie zbyt drastycznych ograniczeń doprowadzą do tego, że w efekcie rozregulujemy swój metabolizm i w efekcie nie tylko nasza waga szybko wróci do poprzedniego stanu, ale również zaowocować może szeregiem problemów zdrowotnych.

Jak szybko powinniśmy chudnąć

Najbezpieczniejsze tempo odchudzania to 0, 5-1 kg tygodniowo. Utrata takiej masy wymaga redukcji wartości energetycznej spożywanych posiłków o 1000 kcal dziennie, a więc 7000 kcal tygodniowo. Mniejsza redukcja dostarczanych do organizmu kalorii – o około 500 kcal dziennie – będzie skutkować wolniejszym spadkiem wagi, ale będzie w dalszej perspektywie skuteczniejsza i trwalsza.

Co się dzieje, gdy za szybko tracimy masę

Jeżeli tracimy 2-3 kilogramy tygodniowo lub więcej, to nasz organizm, zamiast regularnie i powoli spalać tłuszcz, sięga do tkanek mięśniowych i to z ich redukcji wytwarza energię. Także praca mięśni związana jest z tempem metabolizmu, więc kiedy je spalamy, to znacznie on zwalnia. Bardzo drastyczne diety i inne ryzykowne sposoby na odchudzanie mogą też w pierwszej kolejności zmniejszać zawartość wody w organizmie – w pierwszej chwili widzimy mniej napuchnięte ciało i niższe wskazania wagi, ale w efekcie zaczynamy odczuwać osłabienie, obniżony nastrój, w takcie i po nieprawidłowym odchudzaniu wypadają nam włosy, cierpimy z powodu zaburzeń pracy serca, problemów z układem moczowym i rozregulowanej gospodarki hormonalnej, narażamy się na niedobory witamin i minerałów.

Dieta to nie wszystko

Oprócz zrównoważonego tempa redukcji kilogramów i mądrej diety, ogromne znaczenie w procesie odchudzania ma również aktywność fizyczna. Dostosowane do naszych możliwości ćwiczenia, zarówno sprzyjające spalaniu tkanki tłuszczowej, jak i zwiększające wytrzymałość organizmu, zapewnią nam smukłe, jędrne ciało i zapobiegną utracie mięśni. Tutaj również ważne jest, by odpowiednio dobrać tempo i intensywność.

Kogo te zasady nie dotyczą

Większa niż zalecane od 0, 5 do 1 kilograma na tydzień redukcja masy ciała może być zalecana w przypadku osób z bardzo dużą nadwagą, która zagraża poważnie ich zdrowiu. Wówczas konieczna jest stała współpraca lekarza i dietetyka oraz ścisła kontrola procesu odchudzania.

 

Sprawdź idealnie dopasowaną dietę odchudzającą

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*