Pieczywo a dieta

Pieczywo na diecie? Już samo sformułowanie może wydawać się dziwnie, bowiem powszechnie panuje przekonanie, że na diecie należy zrezygnować z pieczywa. Skąd to się bierze i czy pieczywo faktycznie tuczy?

W Polsce wciąż jedną z bardziej popularnych potraw spożywanych w ciągu dnia jest kanapka. Przygotowujemy ją rano, zabieramy do pracy, na uczelnię czy pakujemy dzieciom w do szkoły w ramach drugiego śniadania. Ciężko wyobrazić sobie jadłospis, w którym nie ma pieczywa. Dobra wiadomość, nie musimy tego robić. Gama dostępnych rodzajów pieczyw na rynku jest ogromna. Wystarczy wybrać odpowiedni jego rodzaj, a kanapki mogą na dobre zagościć w naszym codziennym menu.

Zatem jaki rodzaj pieczywa wybrać jeśli planujemy się odchudzać? Najlepiej sięgać po ciemnie pieczywo wypiekane z mąki razowej (pszennej, żytniej lub mieszanej). Nazwa razowy mówi o tym, że mąka wykorzystana przy produkcji tego pieczywa została otrzymana z jednorazowego zmielenia ziarna. Taki proces pozwala zachować wiele cennych składników, między innymi otręby bogate w błonnik. Oczyszczona mąka, ma jaśniejszą barwę od razowej i zdecydowanie mniej cennych właściwości. Sięgajmy zatem po pieczywo, w którego składzie widnieje właśnie mąka razowa (żytni lub pszenna) bądź graham.

To o czym jeszcze warto pamiętać to rodzaj tłuszczu wybierany do smarowania kromki chleba. Jeśli jesteśmy na diecie odchudzającej, aby zmniejszyć wartość energetyczną posiłku można zrezygnować ze smarowania pieczywa masłem lub margaryną. A jeśli nie lubimy „suchej” kromki chleba tłuszcze do smarowania warto zastąpić naturalnym serkiem.

Uważa się, że białe pieczywo tuczy bardziej od ciemnego. Ta powszechna opinia jest prawdziwa, ale nie na pierwszy rzut oka. Wartość energetyczna 100 gramów pszennego chleba wynosi około 250 kcal, zaś żytniego to 213 kcal. Różnica jest niewielka i w związku z tym każdy zapyta czemu należy wybierać pieczywa produkowane z nieoczyszczonych mąk (razowej, graham). Otóż przewaga ciemnego pieczywa nad jasnym tkwi w jego składzie i dodatkowych atutach: błonniku wspomagającym odchudzanie oraz zawartości witamin i składników mineralnych. Wszystkie cenne właściwości zdrowe pieczywo zawdzięcza obecności ziaren i łusek, czyli tego, co najlepsze w zbożach. Białe pieczywo wypiekane jest z oczyszczonych mąk, oczyszczonych znaczy pozbawionych dobrych cech, w które obfitują ciemnie pieczywa.

Pieczywo jest produktem zbożowym, a te należy spożywać niemalże do każdego posiłku. Oczywiście chleb czy bułki warto niekiedy zastąpić brązowym ryżem, kaszą gryczaną, jaglaną, jęczmienną czy płatkami owsianymi, aby nico urozmaicić swój jadłospis. Jako alternatywę dla pieczywa można wybrać wafle ryżowe, produkowane w 100% z brązowego ryżu. To doskonała przekąska, która dostarczy nam cennego błonnika. Można je spożywać w połączeniu z jogurtem, kefirem, koktajlem mlecznym lub na słono w formie kanapki z sałatą, szynką i ulubionym warzywem lub pastą twarogową.

Ranking tabletek

Sprawdź aktualne zestawienie najpopularniejszych i najskuteczniejszych tabletek odchudzających dostępnych na polskim rynku!

zobacz ranking


Porady

Brazylijska jagoda Acai - przełom w walce z nadwagą?

Opis działania i właściwości jagody Acai - owoca coraz częściej wykorzystywanego do walki z nadmiarem zbędnych kilogramów.

Zanim zaczniemy odchudzanie

Artykuł dla wszystkich rozpoczynających przygodę z odchudzaniem. Kilka praktycznych porad jak nie popełnić błędów już na początku walki z otyłością.

Skuteczna walka z otyłością

Tekst prezentujący podstawowe zasady i techniki polecane przez lekarzy i dietetykówi osobom starającym się zrzucić zbędne kilogramy.

Wymówki podczas odchudzania

Artykuł opisujący najczęstrze wymówki stosowane podczas kuracji odchudzających. Informuje na co zwracać szczególna uwagę i jakich zachowań się wystrzegać.

Porady NIEskutecznego działania

Artykuł opisujący powrzechne mity dotyczące zasad odchudzania. Dowiemy się z niego których znalezionych informacji nie powinnyśmy brać do serca podczas kuracji odchudzającej.