Jak gotować zdrowo i smacznie?

Dobrze wiemy co należy jeść, a czego unikać, aby cieszyć się zdrowiem i nienaganną figurą. Ale czy wiem w jaki sposób przyrządzać nasze ulubione dania, aby były wartościowe i mniej tuczące?

Dzięki modzie i niesamowicie szybkiemu postępowi techniki na przełomie ostatnich lat gotowanie uległo znacznej zmianie. Nie jest to już męczarnia i obowiązek. Gotowanie może być przyjemne i pożyteczne. Na rynku polskim dostępnych jest coraz więcej produktów pochodzących z różnych zakątków świata. Producenci sprzętu AGD prześcigają się w wymyślaniu nowych, kulinarnych rozwiązań. Wykorzystajmy ten ogromny potencjał. Oto kilka cennych wskazówek jak zrobić to z głową i przyrządzać zdrowe i pożywne posiłki.

Najlepszą techniką jest gotowanie na parze. Ta metoda najmniej wpływa na zmianę wartości odżywczej przyrządzanych dań. Podczas powolnej obróbki termicznej dochodzi do niewielkich strat witamin i składników mineralnych. Jest to niezwykle ważne, jeśli pragniemy przyrządzić zdrowy, pełnowartościowy posiłek dla siebie i bliskich. Dodatkowo gotowanie na parze w niewielkim stopniu zmienia smak, konsystencję i wygląd potraw. Nie wymaga dodatku tłuszczu, który podgrzany do wysokiej temperatury staje się szkodliwy dla zdrowia. Nie musimy posiadać specjalnego sprzętu, aby prawidłowo przygotować nasze ulubione danie obiadowe. Wystarczy, że nad garnkiem z gotującą się wodą umieścimy dziurkowaną wkładkę (lub durszlak) pełen warzyw lub innych produktów, a już za chwilę możemy delektować się ich wybornym smakiem i czerpać korzyści ze zdrowo przygotowanego posiłku. Podczas gotowania należy utrzymywać wodę w stanie wrzenia. Do potraw nie dodawać soli (robimy to na samym końcu).

Jeśli nie dysponujemy czasem lub nie przepadamy za posiłkami przyrządzanymi na parze możemy zastosować zwykłe gotowanie. Jest to również niskokaloryczny sposób na ugotowanie ulubionej potrawy. Jednak straty witamin i składników mineralnych są znacznie większe. Ma to związek z wysoką temperaturą. Ponadto warzywa gotowane w wodzie podczas tego procesu najwięcej doba oddają do wywaru, którego często się pozbywamy. W związku z tym gotowanie sprawdza się najlepiej w przypadku zup, gulaszy i innych mięs w sosach.

Alternatywą dla tradycyjnego gotowania jest pieczenie. Warto zadbać o to, aby nie wymagało ono dodatku tłuszczu. Można zastosować rękaw, folię bądź wywar, którym podlejemy mięso, rybę lub warzywa. Jeśli decydujemy się na smażenie lub grillowanie wybierajmy odpowiedni do tego sprzęt. Teflonowe patelnie czy elektryczne grille nie wymagają dużego dodatku tłuszczu.

Ranking tabletek

Sprawdź aktualne zestawienie najpopularniejszych i najskuteczniejszych tabletek odchudzających dostępnych na polskim rynku!

zobacz ranking


Porady

Brazylijska jagoda Acai - przełom w walce z nadwagą?

Opis działania i właściwości jagody Acai - owoca coraz częściej wykorzystywanego do walki z nadmiarem zbędnych kilogramów.

Zanim zaczniemy odchudzanie

Artykuł dla wszystkich rozpoczynających przygodę z odchudzaniem. Kilka praktycznych porad jak nie popełnić błędów już na początku walki z otyłością.

Skuteczna walka z otyłością

Tekst prezentujący podstawowe zasady i techniki polecane przez lekarzy i dietetykówi osobom starającym się zrzucić zbędne kilogramy.

Wymówki podczas odchudzania

Artykuł opisujący najczęstrze wymówki stosowane podczas kuracji odchudzających. Informuje na co zwracać szczególna uwagę i jakich zachowań się wystrzegać.

Porady NIEskutecznego działania

Artykuł opisujący powrzechne mity dotyczące zasad odchudzania. Dowiemy się z niego których znalezionych informacji nie powinnyśmy brać do serca podczas kuracji odchudzającej.