efekt-jojo-min

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Efekt jo-jo, czyli powtórne przybieranie na wadze po jej spadku, dotykać może nawet 75% osób po odchudzającej diecie. Nie tylko spędza sen z powiek, kiedy starania idą na marne, ale co więcej, takie gwałtowne wahania mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Zjawisko to spowodowane jest nieprawidłowym odchudzaniem i zbyt szybką utratą masy ciała, która sprawiają, że nasz metabolizm spowalnia i w rezultacie, gdy już odstawimy restrykcyjną dietę, o wiele łatwiej znów przytyć. Często zdarza się, że w parę lat po kuracji odchudzającej ważymy o wiele więcej niż przed jej rozpoczęciem.

Przyczyny efektu jo-jo

Tym, co rozstraja nasz organizm i owocuje w krótkim czasie ponownym przybraniem na wadze, najczęściej jest nieprawidłowo prowadzona dieta odchudzająca. Dzieje się tak, kiedy chcemy schudnąć dużo w krótkim czasie i nie przestrzegamy nakazów dietetyków i lekarzy. Zbyt mocno redukując wartość energetyczną posiłków i wykluczając całe grupy produktów, powodujemy, że organizm traci głównie zgromadzoną w tkankach wodę i rozkłada, by czerpać z nich energię, białka tworzące mięśnie i inne tkanki. To prowadzi do wycieńczenia, odwodnienia, spowolnienia metabolizmu. Gdy zaczniemy znów dostarczać pożywienia w większych ilościach, organizm go nie wykorzysta, ale będzie odkładać w postaci tłuszczu. Zbyt szybkie chudnięcie, skutkujące później efektem jo-jo, to nie tylko problem rozciągniętej skóry ani nawet osłabionych mięśni i trudności z utrzymaniem wagi. Takie nagłe wahania masy ciała odbijają się na gospodarce hormonalnej. Nieprawidłowe poziomy hormonów powodować mogą problemy z zajściem w ciążę, dojrzewaniem płciowym. Ich rozregulowanie odbija się na naszym wyglądzie, powoduje nadmierny apetyt lub jego brak, powodować może ciągłą ospałość, zmęczenie i apatię, a nawet prowadzić do depresji.

Jak schudnąć zdrowo i skutecznie

Najprostszym sposobem na uniknięcie efektu jo-jo i poważnych konsekwencji zdrowotnych jest racjonalne odchudzanie. Optymalnie jest tracić 0, 5-1 kg tygodniowo. Nie należy stosować restrykcyjnych diet, monotonnych i opierających się na niewielkiej grupie produktów, jak też głodówek. Aby efekty były trwałe, ważne jest połączenie diety z ćwiczeniami fizycznymi. Dbajmy też o dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych składników i tylu kalorii, ile potrzebuje, aby prawidłowo funkcjonować. Dlatego dobrze jest skonsultować się z dietetykiem, który ułoży najodpowiedniejszy dla nas jadłospis, uwzględniając stan zdrowia, styl życia i to, ile chcemy schudnąć. Ważne też jest, aby nie wracać od razu do dawnych nawyków żywieniowych, a stopniowo wychodzić z diety i zamienić ją na stałe na zdrowszą.

 

Sprawdź przepis na zdrową dietę bez efektu jo-jo

Dodaj Komentarz