Dieta wegetariańska

Wegetarianizm to alternatywny sposób żywienia, który polega na wykluczeniu z  jadłospisu produktów pochodzenia zwierzęcego (głównie mięsa). Podstawę diety wegetariańskiej stanowią warzywa, owoce, produkty zbożowe, a alternatywa dla mięsa są rośliny strączkowe, dostarczające roślinnego białka. Osoby decydujące się na zmianę swojej diety na wegetariańską najczęściej kierują się względami zdrowotnymi, etycznymi, humanitarnymi i ekologicznymi.

Wegetarianizm jest pojęciem łączącym w sobie kilka rodzajów diet:

  • jedzenie wegetariańskieLaktoowowegetarianizm to najpopularniejsza odmiana wegetarianizmu, uważana za najzdrowszą, dopuszcza spożywanie produktów mlecznych i jaj.
  • Laktowegetarianizm jest sposobem żywienia dopuszczający występowanie w menu produktów pochodzenia zwierzęcego takich jak mleko i jego przetwory, wyklucza się mięso, drób, ryby i jaja.
  • Weganizm to skrajny rodzaj wegetarianizmu, w którym zabrania się jedzenia jakiegokolwiek produktu pochodzącego od zwierząt: mięsa, jaj oraz mleka (nawet żelatyny i miodu).
  • Frutarianizm to kolejny skrajny odłam wegetarianizmu, w któy dopuszcza się spożywanie jedynie owoców i warzyw, których zerwanie nie powoduje śmierci rośliny. Skrajni frutarianie jedzą jedynie owoce, które same spadły z drzewa. Frutarianie często bywają też witarianami.
  • Witarianizm to sposób odżywiania się surowymi, nieprzetworzonym warzywami i owocami, które pochodzą z ekologicznych upraw. Witarianizm jest rodzajem diety, wykluczającej spożywanie pokarmów poddanych obróbce termicznej.

Dieta wegetariańska może być korzystna dla naszego zdrowia, gdy stosuje się ją rozważnie. Uważa się, że u osób ją wykluczających ryby i mięso spada ryzyko zachorowania na choroby takie jak: cukrzyca typu 2, choroba niedokrwienna serca. Odnotowuje się także mniejszą śmiertelność z powodu niektórych nowotworów (zwłaszcza żywieniowo zależnych). Ponadto stwierdza się u nich niższe stężenia cholesterolu we krwi oraz niższe ciśnienie tętnicze, co pomaga zapobiegać rozwojowi miażdżycy i chorób serca.  Przy rezygnacji z mięsa w jadłospisie zmniejsz się spożycie cholesterolu, nasyconych kwasów tłuszczowych zaś rośnie konsumpcja błonnika pokarmowego, witamin C i E, folianów, karotenoidów, flawonoidów, magnezu i potasu oraz wielu innych cennych antyoksydantów. Diety wegetariańskie są zdecydowanie lepszym źródłem węglowodanów złożonych i dostarczają mniej cukrów prostych, co również sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała i profilaktyce cukrzycy, otyłości i chorób cywilizacyjnych.

orzechyMimo wielu korzyści jakie niesie ze sobą wegetarianizm na uwadze trzeba mieć także zagrożenia. Im bardziej restrykcyjna dieta tym więcej zagrożeń wynika z jej stosowania. Dotyczą one głównie niedoborów pokarmowych najważniejszych dla zachowania zdrowia składników odżywczych, witamin oraz pierwiastków. Diety wegetariańskie nie dostarczają potrzebnej organizmowi ilości żelaza (pochodzącego z mięsa) czy pełnowartościowego białka. Dieta wegańska będzie niedoborowa w witaminę D i wapń, pochodzące z mleka i nabiału. Dlatego nie powinna być  zalecana dzieciom i młodzieży.

Właściwie zbilansowana dieta wegetariańska, uwzgledniająca w jadłospisie mleko i jego przetwory oraz jaja, dostarcza niezbędnych składników odżywczych, których potrzebuje nasz organizm. Diety bogate w warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy i produkty zbożowe są zdrową alternatywą dla jadłospisów obfitujących w przetworzoną i zdrową żywność.

 

Sprawdź dopasowaną do Ciebie wegetariańską dietę Dietmap

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*