dieta-srodziemnomorska-min

Dieta śródziemnomorska

Gotowane i surowe warzywa, ryby i owoce morza to podstawa jadłospisu mieszkańców krajów śródziemnomorskich. Jak się okazuje jest nie tylko niesamowicie smaczna ale i zdrowa. Według naukowców stosowanie diety opartej na tych produktach opóźnia procesy starzenia, chroni serce i przeciwdziała miażdżycy. W przeciwieństwie do innych diet jest różnorodna i obfituje w różne smaki. Przygotowując potrawy w ramach diety śródziemnomorskiej nie trzeba rezygnować z przypraw i bezsmakowego jedzenia. Używa się tu wielu przypraw, takich jak kminek, bazylia, oregano czy tymianek. Ważnym elementem diety jest oliwa z oliwek, orzechy czosnek i cebula.

Dla kogo jest dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska może być stosowana przez wszystkich bowiem nie ma żadnych przeciwwskazań. Jak pokazuje przykład południowców można ja stosować przez całe życie. Dla nich jest to „normalny” sposób żywienia, a nie rodzaj diety. Szczególnie polecana jest jednak osobom cierpiącym na problemy z nadciśnieniem, miażdżycą, wysokim ciśnieniem czy schorzeniami serca. Ryby będące kluczową pozycją w diecie śródziemnomorskiej są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega, które chronią układ krwionośny.

Oliwa i warzywa to klucz do zdrowia

Dlaczego stosowanie diety śródziemnomorskiej tak bardzo redukuje poziom cholesterolu i obniż ryzyko miażdżycy? Wszystko za sprawą pozywania dużej ilości oliwy z oliwek, najzdrowszemu z wszystkich tłuszczów. Dzięki zawartości kwasów oleinowych spożywanie oliwy z oliwek obniża poziom złego cholesterolu. Poza tym oliwa z oliwek jest bogatym źródłem witaminy E oraz polifenolu, które zwalczają wolne rodniki. Z kolei duża ilość produktów zbożowych w kuchni śródziemnomorskiej oraz roślin strączkowych obniżają poziom cholesterolu, bowiem zawierają sterole roślinne, które ograniczają przyswajanie cholesterolu

Mało mięsa, dużo produktów zbożowych

To co cechuje dietę śródziemnomorską to małą ilość czerwonego mięsa w jadłospisie. Bardzo często właśnie mięsa są zastępowane przez rośliny strączkowe. Są one bogatym źródłem białka roślinnego, witamin z grupy B oraz flawonoidów oraz. Są tez bardzo odżywcze, zawierają dużą ilość błonnika i wartości odżywczych. Produkty zbożowe są podstawą diety śródziemnomorskiej. Makarony, kasze i ziemniaki są głównym źródłem energii, dają poczucie sytości i są źródłem wielu witamin i minerałów. Wbrew pozorom spożywanie dużej ilości tych produktów nie jest tuczące, o ile zjada się odpowiednią porcję bez tłustych dodatków. Dopełnieniem diety śródziemnomorskiej są warzywa serwowane w różnych wariantach: na surowo, zapiekana, duszone lub gotowane.

 

Sprawdź dietę dopasowaną do Ciebie

Dodaj Komentarz