Błonnik wpływa pozytywnie na Twoje zdrowie!

Błonnik zwany również włóknem pokarmowych to grupa węglowodanów, z których każdy pełni inną funkcję. Dzięki temu, że błonnik pokarmowy nie jest trawiony w przewodzie pokarmowych człowieka, odgrywa on znaczną rolę w procesie odchudzania i kształtowania sylwetki.

Błonnik pokarmowy nie jest frakcją jednorodną, gdyż możemy wyróżnić błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Do części rozpuszczalnych w wodzie zalicza się: pektyny, obojętne hemicelulozy, gumy, śluzy i polisacharydy alg. Frakcje te obecne są głównie w owocach i warzywach. Frakcję nierozpuszczalną w wodzie stanowi celuloza, lignina oraz hemiceluloza wyodrębniona z kwaśnych roztworów. Źródłem tego rodzaju błonnika są produkty zbożowe takich jak otrębach pszennych, pieczywo żytnie i razowe pełni. Jeśli pragniesz się zdrowo odżywiać lub jesteś na diecie w twoim jadłospisie nie powinno zabraknąć błonnika pokarmowego.

Każdy rodzaj frakcji błonnika pełni inne funkcje. Błonnik, który znajdziemy w zbożach czyści przewód pokarmowy z zalegających resztek, reguluje pracę jelit, pochłania wodę pęczniejąc i dając uczucie sytości. Frakcja rozpuszczalna błonnika, obecna w warzywach, owocach, nasionach roślin strączkowych zmniejsza wchłanianie cholesterolu w przewodzie pokarmowym oraz pomaga regulować stężenie glukozy we krwi. Cenne właściwości błonnika:

  • • Zapobiega zaparciom i leczy, gdy już wystąpią, ponieważ nie ulega strawieniu w przewodzie pokarmowym, jednak przez całą drogę wchłania wodę. Zwiększa to objętość masy kałowej, co ułatwia wypróżnianie.
  • • Pomaga walczyć ze zbędnymi kilogramami, gdyż po jego spożyciu (a konkretnie produktów w niego bogatych) szybko pojawia się uczucie sytości. Włókno pokarmowe chłonie wodę, pęczniej w żołądku i spowalnia jego opróżnianie. Sprawia to, później odczuwamy głód i rzadziej sięgamy po jedzenie.
  • • Obniża poziom złego cholesterolu, dzięki pektynom zawartym we frakcji rozpuszczalnej błonnika pokarmowego, które obniżają jego wątrobową syntezę. Dzięki wyłapywaniu soli kwasów żółciowych (produkowanych przez wątrobę) pektyny zmniejszają ich ponowne wchłanianie w jelitach, co pomaga obniżać poziom cholesterolu we krwi.
  • • Stabilizuje stężenie glukozy we krwi, gdyż błonnik wpływa na metabolizm węglowodanów, dostarczanych razem z pokarmem. Zmniejsza wchłanianie glukozy do krwi oraz obniża stężenie insuliny (hormonu trzustkowego), co sprzyja utrzymaniu stałego poziom cukru.
  • • Oczyszcza organizm. Tę funkcję zawdzięczamy obu frakcjom błonnika. Pomagają one pozbyć się metali ciężkich, soli kwasów żółciowych z przewodu pokarmowego, niestrawionych resztek pokarmowych. W ten sposób błonnik oczyszcza nasz organizm z toksyn.

Uwaga na skutki przedawkowania

Błonnik, jak wszystko inne można przedawkować. Dlatego jego wprowadzanie do diety powinno być stopniowe i przemyślane. Ważnymi rzeczami, o których należy pamiętać zwiększając spożycie błonnika w diecie jest odpowiednia podaż płynów, zwłaszcza wody. Błonnik „wyciąga” wodę z naszego organizmu, dlatego jeśli chcemy zadbać o prawidłowe rytm wypróżnień i skuteczne oczyszczanie organizmu pamiętajmy o piciu około 2 litrów dziennie. Wzbogacanie jadłospisu w włókno pokarmowe należy robić stopniowo. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnych dolegliwości, które wiążą się ze zwiększonym spożyciem błonnika. Te dolegliwości to wzdęcia, bóle brzucha i podrażnienie śluzówki przewodu pokarmowego.

Spożywanie produktów bogatych w błonnik może być niewskazane u osób cierpiących na różne choroby czy niedobory. Zwłaszcza jeśli stale przyjmują lekarstwa. Błonnik często zaburza wchłanianie medykamentów, niektórych witamin i składników mineralnych (zwłaszcza wapnia, żelaza i cynku).

Jeśli pragniemy wzbogacić dietę w produkty o wysokiej zawartości błonnika warto sięgnąć po: kasze gryczaną, perłową, brązowy ryż, grahamki, chleb razowy, pumpernikiel, otręby pszenne, maliny, czarne porzeczki, fasole białą i czerwoną, groch, soję ciecierzycę, sezam, orzechy.

Ranking tabletek

Sprawdź aktualne zestawienie najpopularniejszych i najskuteczniejszych tabletek odchudzających dostępnych na polskim rynku!

zobacz ranking


zdrowa dieta dietmap

Porady

Brazylijska jagoda Acai - przełom w walce z nadwagą?

Opis działania i właściwości jagody Acai - owoca coraz częściej wykorzystywanego do walki z nadmiarem zbędnych kilogramów.

Zanim zaczniemy odchudzanie

Artykuł dla wszystkich rozpoczynających przygodę z odchudzaniem. Kilka praktycznych porad jak nie popełnić błędów już na początku walki z otyłością.

Skuteczna walka z otyłością

Tekst prezentujący podstawowe zasady i techniki polecane przez lekarzy i dietetykówi osobom starającym się zrzucić zbędne kilogramy.

Wymówki podczas odchudzania

Artykuł opisujący najczęstrze wymówki stosowane podczas kuracji odchudzających. Informuje na co zwracać szczególna uwagę i jakich zachowań się wystrzegać.

Porady NIEskutecznego działania

Artykuł opisujący powrzechne mity dotyczące zasad odchudzania. Dowiemy się z niego których znalezionych informacji nie powinnyśmy brać do serca podczas kuracji odchudzającej.