błonnik pokarmowy

Błonnik wpływa pozytywnie na Twoje zdrowie!

błonnik pokarmowyBłonnik zwany również włóknem pokarmowych to grupa węglowodanów, z których każdy pełni inną funkcję. Dzięki temu, że błonnik pokarmowy nie jest trawiony w przewodzie pokarmowych człowieka, odgrywa on znaczną rolę w procesie odchudzania i kształtowania sylwetki.

Błonnik pokarmowy nie jest frakcją jednorodną, gdyż możemy wyróżnić błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Do części rozpuszczalnych w wodzie zalicza się: pektyny, obojętne hemicelulozy, gumy, śluzy i polisacharydy alg. Frakcje te obecne są głównie w owocach i warzywach. Frakcję nierozpuszczalną w wodzie stanowi celuloza, lignina oraz hemiceluloza wyodrębniona z kwaśnych roztworów. Źródłem tego rodzaju błonnika są produkty zbożowe takich jak otrębach pszennych, pieczywo żytnie i razowe pełni. Jeśli pragniesz się zdrowo odżywiać lub jesteś na diecie w twoim jadłospisie nie powinno zabraknąć błonnika pokarmowego.

produkty z błonnikiemKażdy rodzaj frakcji błonnika pełni inne funkcje. Błonnik, który znajdziemy w zbożach czyści przewód pokarmowy z zalegających resztek, reguluje pracę jelit, pochłania wodę pęczniejąc i dając uczucie sytości. Frakcja rozpuszczalna błonnika, obecna w warzywach, owocach, nasionach roślin strączkowych zmniejsza wchłanianie cholesterolu w przewodzie pokarmowym oraz pomaga regulować stężenie glukozy we krwi. Cenne właściwości błonnika:

• Zapobiega zaparciom i leczy, gdy już wystąpią, ponieważ nie ulega strawieniu w przewodzie pokarmowym, jednak przez całą drogę wchłania wodę. Zwiększa to objętość masy kałowej, co ułatwia wypróżnianie.
• Pomaga walczyć ze zbędnymi kilogramami, gdyż po jego spożyciu (a konkretnie produktów w niego bogatych) szybko pojawia się uczucie sytości. Włókno pokarmowe chłonie wodę, pęczniej w żołądku i spowalnia jego opróżnianie. Sprawia to, później odczuwamy głód i rzadziej sięgamy po jedzenie.
• Obniża poziom złego cholesterolu, dzięki pektynom zawartym we frakcji rozpuszczalnej błonnika pokarmowego, które obniżają jego wątrobową syntezę. Dzięki wyłapywaniu soli kwasów żółciowych (produkowanych przez wątrobę) pektyny zmniejszają ich ponowne wchłanianie w jelitach, co pomaga obniżać poziom cholesterolu we krwi.
• Stabilizuje stężenie glukozy we krwi, gdyż błonnik wpływa na metabolizm węglowodanów, dostarczanych razem z pokarmem. Zmniejsza wchłanianie glukozy do krwi oraz obniża stężenie insuliny (hormonu trzustkowego), co sprzyja utrzymaniu stałego poziom cukru.
• Oczyszcza organizm. Tę funkcję zawdzięczamy obu frakcjom błonnika. Pomagają one pozbyć się metali ciężkich, soli kwasów żółciowych z przewodu pokarmowego, niestrawionych resztek pokarmowych. W ten sposób błonnik oczyszcza nasz organizm z toksyn.

Uwaga na skutki przedawkowania

płaski brzuchBłonnik, jak wszystko inne można przedawkować. Dlatego jego wprowadzanie do diety powinno być stopniowe i przemyślane. Ważnymi rzeczami, o których należy pamiętać zwiększając spożycie błonnika w diecie jest odpowiednia podaż płynów, zwłaszcza wody. Błonnik „wyciąga” wodę z naszego organizmu, dlatego jeśli chcemy zadbać o prawidłowe rytm wypróżnień i skuteczne oczyszczanie organizmu pamiętajmy o piciu około 2 litrów dziennie. Wzbogacanie jadłospisu w włókno pokarmowe należy robić stopniowo. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnych dolegliwości, które wiążą się ze zwiększonym spożyciem błonnika. Te dolegliwości to wzdęcia, bóle brzucha i podrażnienie śluzówki przewodu pokarmowego.

Spożywanie produktów bogatych w błonnik może być niewskazane u osób cierpiących na różne choroby czy niedobory. Zwłaszcza jeśli stale przyjmują lekarstwa. Błonnik często zaburza wchłanianie medykamentów, niektórych witamin i składników mineralnych (zwłaszcza wapnia, żelaza i cynku).

Jeśli pragniemy wzbogacić dietę w produkty o wysokiej zawartości błonnika warto sięgnąć po: kasze gryczaną, perłową, brązowy ryż, grahamki, chleb razowy, pumpernikiel, otręby pszenne, maliny, czarne porzeczki, fasole białą i czerwoną, groch, soję ciecierzycę, sezam, orzechy.

Jeden komentarz

  1. Hebergement web
    Hebergement web

    Poszukiwania diety idealnej, niewymagajacej wyrzeczen i cwiczen trwaja nieustannie. W ostatnim czasie za cudowny sposob na szczupla sylwetke uchodzi zazywanie blonnika witalnego. Czy metoda ta jest rzeczywiscie skuteczna? Jak blonnik wplywa na nasz organizm?

Dodaj Komentarz

Twój adres email nie będzie wyświetlany.Wymagane pola są oznaczone *

*